adli-ad

چگونه می‌توان استرس قبل از کنکور را کنترل کرد؟

مستر نخبه
1399/05/27
نظرات : ۰
بازدیدها : 171

برای اینکه بتوانید با آرامش و به دور از استرس یکی از مهمترین مراحل زندگیتان که نامش کنکور است را پشت سر بگذارید باید نکات زیر را رعایت کنید:

خوب بخورید، خوب بخوابید

به داوطلبان گرامی کنکور توصیه می کنیم که در شب های باقیمانده شام سبکی بخورند تا راحت تر بخوابند. در وعده های روزانه، غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده مثل نان، برنج و سیب زمینی بخورند. کربوهیدارت، انرژی بدن را برای فعالیت روزانه به تدریج آزاد کرده و توانایی ذهنی را نیز گسترش می دهد.

اضطراب و دلهره کنکور، آرامش و آسودگی را از داوطلبان می‌گیرد و مانع آن می شود که با خیالی راحت به پاسخگویی سوالات بپردازند. با توجه به اینکه در ایام امتحانات خواب و تغذیۀ داوطلبان بر اثر استرس دچار اختلال می شود، خانواده ها باید این استرس را از دوش کنکوری‌ها بردارند تا آنها با آسودگی خیال خود را جهت امتحان آماده کنند .

از آنجایی که معیارهای اصلی کنکور، سرعت، دقت و سلامت بدن است، بنابراین داشتن خواب منظم و تغذیه مناسب برای داوطلبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین چون مغز محل یادگیری و حافظه مکان پردازش اطلاعات است، خانواده‌ها باید به تغذیه مناسب، خواب کافی و تفریح سالم فرزندان خود توجه بیشتری داشته باشند.

کنکوری‌های عزیز، از تمرین و مطالعه در شب های باقیمانده تا کنکور بپرهیزید. این کار باعث بر هم زدن سیستم بدنی شما شده و در نتیجه استرس مضاعفی را به شبکه عصبیتان وارد می کند. نتیجه این واکنش خود را به صورت خستگی و احساس دلهره بیش از حد منجر نشان داده و منجر به اختلال در کارکرد درست حافظه و یادگیری می شود .

زیاد فکر و خیال نکنید

کنکوری‌ها، یک نکتۀ خیلی مهم: داشتن کمی استرس برای یک داوطلب کنکور طبیعی است. می تواند خلاقیت را در داوطلب ایجاد کند و به زندگی او نظم دهد و موجب افزایش کارایی در زندگی او شود.

استرس مفید، عشق به یادگیری است. بنابراین داوطلب کنکور باید با عشق و علاقه درس بخواند، نه به خاطر ارزش‌های خاصی که جامعه برای آن قایل است.

** به نظر شما همین یک نکته برای رفع استرس کافی نیست؟ **

یادتون باشه؛ امتحان بدون اضطراب و استرس غیرطبیعی است. وجود کمی اضطراب میزان یادگیری و دقت برای پاسخگویی به سوالات را بالا می‌برد. اضطراب هنگامی نگران کننده است که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد. 

در برخی از افراد اضطراب به صورت علایم جسمی نظیر شکم درد و سردرد ظاهر می‌شود.این استرس، گاهی به افت تحصیلی منجر می شود. برای رفع این اضطراب باید قبل از امتحان از روش‌هایی نظیرrelaxation  استفاده کرد. روش هایی که در آن باید کلیه عضلات را شل کنید تا با کشیدن نفس عمیق به حالت آرامش برسید.

معتاد نشوید!

حتماً این و خودتون می‌دونید!! اونم دربارۀ این که داوطلبان نباید از داروهای خواب آور یا آرام بخش استفاده کنند. به جز استامینوفن ساده، البته اونم در صورت سردرد، هیچ داروی دیگری نباید مصرف کرد. بهتره که به جای استامینوفن و داروهای شیمیایی، از آرام بخش‌های گیاهی مثل جوشاندۀ لیمو عمانی، گل گاو زبان و سنبل الطیب استفاده کنند.

لبنیات بخورید، اگر می‌توانید

برای کاهش استرس، به داوطلبان کنکور توصیه می شود از مصرف لبنیات غافل نشوند؛ به ویژه خوردن یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب شبانه می تواند در برقراری آرامش نقش بسزایی داشته باشد. نکته اینجاست که خیلی از داوطلبان کنکور (وهمین طور غیر داوطلبان کنکور) به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی دهند، در صورتی که نخوردن صبحانه، حتی می تواند باعث ایجاد عوارضی مثل افت قند خون، سستی و بی حالی، عصبانیت، بی حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه همه این ها، افزایش میزان استرس فرد شود.

البته استفاده از لبنیات، نظر همه متخصصان نیست. چراکه اضطراب باعث به هم ریختن سیستم گوارشی می شود و به همین دلیل به افرادی که تجربه های ناخوشایندی با شیر داشته اند، توصیه می شود یک روز قبل از آزمون شیر نخورند.

مرور دروس هم حدی دارد!

داوطلبان کنکور در روزهای پایانی از مرور مطالب خوانده شده خودداری کنند. داوطلبان با تست زنی دانسته های خود در دروس تخصصی و دروس عمومی را محک بزنند. داوطلبان کنکور با فعالیت بدنی به خود آرامش بدهند و در روزهای پایانی نیم ساعت از وقت خود را به ورزش هایی همچون پیاده روی، نرمش و یا شنا اختصاص دهند و در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.

تنظیم ساعت بیولوژیک

حالات بدنی برحسب عادت در ساعات مختلف متفاوت است. کسی که عادت دارد بعدازظهرها دو ساعت بخوابد، اگر یک روز برای خوابیدن فرصت پیدا نکند، احساس خمودگی و کسالت می کند. کسی که عادت دارد در ساعات معینی مطالعه کند، در صورتی که بخواهد به اجبار این ساعات را تغییر دهد، نتیجه کمتری از مطالعه اش خواهد گرفت. به همین ترتیب ما به تجربه در ساعات متفاوت، عادات مختلفی پیدا کرده و بدن خود را با این شرایط تطبیق می دهیم.

داوطلبان در روز کنکور حتماً باید سر ساعت معینی از خواب بیدار شوند تا بتوانند مسیر محل سکونت – محل آزمون را طی کنند و سر جلسه حاضر شوند. اگر در روزهای پایانی تا ساعات دیروقت شب برای درس خواندن بیدار بمانند، صبح دیر بلند شوند، هر موقع که خواستند صبحانه بخورند و خلاصه برنامه ثابت و یکنواختی منطبق با شرایط روز کنکور نداشته باشند، روز کنکور دچار مشکل می شوند.

شادابی‌تان را حفظ کنید

آرامش با شادابی ارتباط مستقیم دارد. آن قدر حجم کار خود را زیاد نکنید و آن قدر به خود سخت نگیرید که هرچه به کنکور نزدیک تر شوید، خستگی و بی حوصلگی شما را فراگیرد. باید آن قدر سرحال و شاداب باشید که وقتی به روز کنکور می رسید با روحیه ای آماده سر جلسه آماده شوید. برای سرحالی و شادابی، رعایت چند نکته لازم است : اول نظم که درباره آن صحبت شد. دوم ورزش و نرمش که حتماً باید هر روز انجام شود. هر قدر که برایتان امکان پذیر است، بخصوص اول صبح، حرکات ورزشی انجام دهید. این توصیه را برای روزکنکور هم فراموش نکنید. سوم تغذیه مناسب است که درباره آن همین کنارها مفصل صحبت شده.

این بند را بدهید پدرها و مادرها بخوانند

کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد. پس لطف کنید و فضای خانه را آرام نگهدارید و از مقایسه توانایی های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنید. خانواده ها باید به همان اندازه که به درس خواندن فرزندانشان اهمیت می دهند باید برای فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش هم تلاش کنند. نه؟

کیفیت درس خواندن مهمتر از کمیت آن است و یک ساعت درس خواندن بدون اضطراب می تواند معادل ۱۰ ساعت درس خواندن با اضطراب مفید باشد. قبول دارید؟

بعضی از خانواده ها خودشان عامل ایجاد اضطراب در فرزندانشان هستند. شما که از این دسته نیستید؟

منبع: www.sanjeshserv.ir

اشتراك گذاری نوشته