چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

عزت نفس
  • مستر نخبه
  • تاریخ انتشار 1400 / 04 / 27
  • دیدگاه 0 نظر
  • تعداد بازدید 249

راه‌های افزایش عزت نفس

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

۱- هوشیار باشید

در مرحله اول سعی کنید رفتارهایی مخربی که به دلیل عزت نفس پایین در شما ایجاد شده‌اند را شناسایی کنید.

برخی از این رفتارها عبارتند از: مصرف سیگار یا سایر مواد اعتیاد آور، خلق منفی همانند افسردگی، و استفاده مفرط از اینترنت که گاهی می‌تواند به اعتیاد اینترنتی نیز بینجامد.

پس از شناسایی این رفتارها باید راه‌هایی برای تغییر آن‌ها بیابید.

۲- تمرین مراقبت از خود

سبک زندگی خود را تغییر دهید و یک زندگی سالم از لحاظ تغذیه، تفریح و فعالیت بدنی داشته باشید. شما می‌توانید سبک زندگی خود را با استفاده از پرسشنامه‌ها ارزیابی کنید.

۳- شناسایی عواملی که عزت نفس پایین شما را فعال می‌کند

عزت نفس برخی افراد در هنگام استرس (برای مثال وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیرند) فعال می‌شود.

ممکن است در موقعیت‌های دیگری عزت نفس منفی شما فعال شود و شروع به انتقاد از خود کنید و خود را شکست خورده بدانید.

سعی کنید موقعیت‌هایی که سبب فعال شدن این حالت می‌شود را شناسایی کنید.

۴- روش‌های ساده مختص خود را به کار ببرید

قطعاً روش‌هایی وجود دارد که در شما احساس آرامش ایجاد می‌کند.

برخی افراد با موسیقی، برخی با روش‌های ریلکسیشن و برخی با پیاده روی احساس آرامش می‌کنند.

وقتی چیزی در شما استرس ایجاد می‌کنند روش‌های شخصی خود را به کار ببرید تا تسکین یابید. این کار سبب قطع چرخه فعالیت عزت نفس منفی می‌شود.

۵- بایستید و توجه کنید

بیشتر رویدادهایی که برای ما اتفاق می‌افتد شبیه هم هستند. بنابراین باید به تشابهات بین موقعیت‌ها دقت کنید و بدانید که اکثر حالات منفی که در شما ایجاد می‌شود به دلیل برخی رویدادهای ثابت و مشابه است.

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم

با ما در مجله مستر نخبه همراه باشید

۶- به حالات خود آگاه باشید

وقتی رویدادی برای شما اتفاق افتاد که احساس بدی داشتید به جای انفعال، درباره آن رویداد و احساس خود با خودتان حرف بزنید.

برای مثال: دوستم همین حالا به من گفت تو احمقی و من کم کم دارم دچار استرس شدید و خجالت می‌شوم. این اقدام سبب می‌شود که به مرور از حالت انفعال بیرون بیایید.

۷- توانایی‌های خود را بشناسید

بهتر است یک کاغذ بردارید و تمام توانایی‌هایی که دارید را بنویسید.

برخی از این توانایی‌ها عبارتند از: مهربانی، شجاعت، روابط اجتماعی خوب، علاقه به علم، کنجکاویی، خلاقیت، پشتکار، سخت کوشی و احساس مسئولیت.

۸- مهارت‌های خود را افزایش دهید

شما باید برای افزایش عزت نفس، کاهش افسردگی و ناامیدی و بیشتر کردن شادی در زندگی‌تان برخی مهارت‌ها را یاد بگیرید و تمرین کنید. این مهارت‌ها عبارتند از:

– تجربه احساسات: احساساتی که دارید را حس کنید و نیازهایتان را بشناسید. اگر شما ندانید که چه حسی دارید و به چه چیزی نیاز دارید نمی‌توانید اقدام مناسبی نیز انجام دهید.

– تفکر انتخابی: از تفکر “یا این یا آن” بپرهیزید. در این نوع تفکر فرد دنیا را دو قطبی می‌داند و به همین دلیل دچار مشکلات زیادی می‌شود.

برای مثال یا این کار را می‌کنم و بنابراین موفق هستم، یا نمی‌توانم این کار را بکنم. در عوض سعی کنید در مواجهه با مسائل راه‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید و آن را انتخاب کنید.

– در مواقع لازم “نه” بگویید: وقتی مجبوریم کاری را که دوست نداریم انجام بدهیم دچار تنش زیادی می‌شویم.

نه گفتن در مواقع لازم سبب کاهش این تنش می‌شود و مرز شما با دیگران را مشخص می‌کند. مرز شخصی برای همه لازم است.

– جرات ورز باشید: یعنی اینکه بدون پایمال کردن حق دیگران از حق خود دفاع کنید. اگر نتوانید از حق خود دفاع کنید این مشکل خود را با پرخاشگری بر سر افراد دیگر نشان خواهد داد.

منبع: سایت ایران تحقیق

برچسب