موسسات کنکور راهگشا هستند یا مانع راه؟!

  • مستر نخبه
  • تاریخ انتشار 1400 / 08 / 19
  • دیدگاه 0 نظر
  • تعداد بازدید 109

موسسات کنکور راهگشا هستند یا مانع راه؟!

هر ساله با آغاز سال تحصيلي و گذشت چند هفته از آن، آموزشگاه‌هاي رنگارنگ «كنكـور» با تبليغات گسترده و سرسام‌آور خويـش به جذب مشتري مشغول مي‌شوند و اين مشتريان، كه اكثر آن‌ها داوطلبان پرشمار آزمون سراسري (كنكور) هستند، به اميد كسب مهارت‌هاي تست‌زني در اين كلاس‌ها شركت مي‌كنند و دست آخر، بدون آن‌كه بهره زيادي از اين كلاس‌ها نصيبشان شود، به اتلاف وقت و سرمايه ارزشمند خويش مي‌پردازند. عليرغـم اعلام و تأكيد مكرر سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت آموزش و پرورش مبني بر طرح سؤال از كتاب‌های درسي و منابع اعلام شده، اين‌گونه مؤسسات عموماً غیرحرفه‌اي و بعضاً نيمه حرفه‌اي، همچنان بر طبل تكنيك و مهندسي معكوس و شگردهاي غيرعلمي و غیر منطقی خود می‌کوبند و با عَلَم كردن دوره‌هاي خاص يا فشرده و عناوين اغوا كننده ديگر، به فكر كسب درآمد بيشتر مي‌افتند.

اينكه اين مؤسسات، آزمون سراسري و موفقيت در آن را به خريد چند سي دي، دي وي دي يا كتاب محدود مي‌كنند و عدم قبولي در اين آزمون را متوجه سازمان سنجش و اشتباهات احتمالي آن مي‌نمايند، خود نوعي بي اخلاقي حرف‌هاي در فريب متقاضيان و تخريب متوليان قانوني برگزاري آزمون و زير سؤال بردن نظام گزينش دانشجو در كشور محسوب مي‌شود كه الزام مي‌دانيم توجه خانواده‌ها را به اين نكته جلب نماييم.

متأسفانه، برخي از مؤسسات شناخته شده، با پيشنهاد رقم‌هاي كلان، حتي وعده قبولي در رشته‌هاي پر طرفدار و به زعم داوطلب، مطلوب، را هم مي‌دهند؛ اما در ازاي در عمل، اين رقم‌ها صرفاً شركت در كلاس‌ها، خريد كتاب و شركت غيراستاندارد در آزمون‌هاي آزمايشي عموماً دريافت مي‌شود.

بر خلاف ادعاي برخي از مؤسسات كنكوري راجع به تضمين موفقيت، تشكيل کلاس‌های كم خاصيت يا بي خاصيت (هرچند که با شیوع ویروس کرونا این کلاس‌ها در دو سال اخیر چندان رونقی نداشته است)، نمي‌تواند توجيه‌گر سـودجويي کلان اين مؤسسات و ايجاد تنش و اضطراب در ميان خانواده‌هاي محترم داوطلبان شود؛ به علاوه، اين ادعاهاي بي‌ربط و گزاف، صرفاً براي مشروعيت بخشيدن به دريافتي‌هاي کلان از جيب مردم و سودآوري و سودجويي آن‌هاست. در خاتمه بايد عنوان كنيم كه بخشي از اعتماد مردم به اين آموزشگاه‌ها، ناشي از تبليغ و معرفي آن‌ها از مجاري و مبادي و منابع رسمي كشور است كه جا دارد در اين زمينه، تجديد نظر جدي به عمل آيد؛ ضمن آن‌كه نظام آموزشي كشور بايد مجدانه بررسي كند كه آيا واقعا آموزش رسمي كشور، دچار نقصان يا كاستي شده است كه اين‌گونه مؤسسات آموزشي غيرمجاز و بي صلاحيت (كه نه تنها ياري‌گر خيل گسترده داوطلبان آزمون‌هاي سراسري نيستند، بلكه بر باد دهنده آرزوهاي آن‌ها هم هستند) قارچ‌گونه در اطراف اين نظام آموزشي، رشد و تكثير يافته‌اند يا اِشكال از جاي ديگري است؟

منبع: هفته نامه پیک سنجش