«فراموشی» را به فراموشی بسپارید!

  • مستر نخبه
  • تاریخ انتشار 1400 / 10 / 15
  • دیدگاه 0 نظر
  • تعداد بازدید 23

اگر احساس می‌کنید که همه چیز را فراموش می‌کنید يا حافظه شما تحلیل رفته است، نگران نشويد؛ بلکه به دنبال راه حل باشید. برای هرکسی گاهی پیش می‌آيد که کار يا رويداد مهمی را فراموش کند. فراموشی برای بسیاری از افراد، بخشی از معضلات روزمره است. درمان فراموشی و تقويت حافظه هم، مانند هر مشکل ديگری، می‌تواند راهکار و راه حل داشته باشد. تا حالا برای شما هم پیش آمده است که کاری را که بايد حتما انجام می‌داديد، فراموش کرده‌ايد، يا از قرار ملاقات جا مانده باشید. در روزهای پرمشغله، فراموشی، اتفاقی طبیعی  است. پیشگیری از اين اتفاق و تقويت و مراقبت از ذهن، اين امکان را به شما می‌دهد تا از زمانی‌که در اختیار داريد، به‌درستی بهره‌برداری کنید. به همان اندازه که فکر کردن به خاطرات مهم، آن‌ها را در ذهنتان زنده نگه می‌دارد، فکر کردن به کارهايی که بايد انجام دهید نیز از فراموشی شما پیشگیری می‌کند؛ پس، به‌عنوان يک راهکار، لازم است که زمان و فعالیت‌های خودتان را سازمان‌دهی کنید؛ به عبارت ساده‌تر، کارهايی را که بايد انجام بدهید، يادداشت کنید. برای کمک به درمان فراموشی و تقويت حافظه، يک دفترچه يادداشت کوچک برای نوشتن کارهايی که بايد انجام بدهید همراه خودتان داشته باشید. اگر در حال انجام کاری مهم حواستان پرت شد، بايد انجام بدهید، به شما نوشتن کاری که بعدا کمک می‌کند که راحت‌تر آن‌را به‌خاطر بیاوريد. اين کار را می‌توانید با استفاده از امکانات گوشی تلفن همراه يا ساير تجهیزاتی که در اختیار داريد، انجام دهید. اگر مشغول تحصیل، کار يا هر فعالیت ديگر هستید، سخت است که همه وظايف، قرارهای ملاقات و اتفاقات مهم روز، هفته و ماه را در ذهنتان نگه داريد. يک راهکار ديگر برای فراموش نکردن، يادداشت کارها و استفاده از تقويم است که به شما کمک می‌کند کارهايی را که بايد در زمان و تاريخ معینی انجام دهید، فراموش نکنید. برای درمان فراموشی و به ياد آوردن رويدادهای مهم کاری و خانوادگی، يک تقويم ماهانه در محل کار، منزل يا گوشی‌تان داشته باشید و زمان انجام کارهايتان را در آن علامت بزنید. گاهی برای دوری جستن از فراموشی، لازم است که تغییراتی را در عادت‌های خود ايجاد کنید؛ مثلا اگر همیشه فراموش می‌کنید که وسايل شخصی خود را کجا گذاشته‌ايد، يا قرار بوده است که امروز چه کارهايی را انجام دهید، به‌عنوان يک راهکار، می‌توانید اين کار را به بخشی از فعالیت‌های روزمره‌تان تبديل کنید و برای خودتان يک عادت جديد خلق کنید. راه ديگر غلبه بر فراموشی، آن است که از انجام کارها فرار نکنید. ممکن است که انجام کاری را به دلیل اينکه وقت‌گیر است، جذاب نیست، پراسترس است يا به نظرتان زياد مهم نیست، به تعويق بیندازيد؛ اما وقتی موعد مقرر آن فرا می‌رسد، برای انجام دادنش دست و پا بزنید؛ زيرا آن کار را به کلی فراموش کرده و پشت گوش انداخته‌ايد. وقتی انجام کاری را مدام به تعويق می‌اندازيد يا فراموش می‌کنید، دلیل آن، تلفیقی از اجتناب فعال و فراموش‌کاری است. برای گريز از اين وضعیت، لازم است کارهايی را که همیشه فراموش می‌کنید، مشخص کنید. ممکن است که فراموش کاری شما ناشی از طفره رفتن باشد. وقتی بفهمید از چه چیزها و کارهايی طفره می‌رويد، کمتر آن‌ها را فراموش می‌کنید و راهی پیدا می‌کنید تا اين عوامل استرس زا را از میان برداريد. برخی از افراد مدام از حواس پرتی، که سبب فراموشی می شود، شکايت دارند. برای اين‌که افراد دچار فراموشی ناشی از حواس پرتی نشوند، لازم است که عوامل حواس پرتی‌شان را شناسايی کنند. در يک زندگی پر مشغله و پر استرس، ممکن است برخی از اعمالی که شما و ديگران انجام می‌دهید، حواستان را از انجام کارهايتان پرت کند.